Korte biografie van “con brio” (Frauenchor Ebersdorf)

Korte biografie van „con brio“ (Frauenchor Ebersdorf e.V.)

Het dameskoor “con brio“ werd in 1959 in Ebersdorf Niedersachsen opgericht.
35 vrouwen houden de naam van het koor hoog en zingen met vuur en enthousiasme.
In 2018 staat “con brio“ 20 jaar onder de leiding van Marie-Louise Baabe-Eijmers. In deze tijd groeide het koor van 18 naar 35 zangeressen. Het repertoire gaat van klassiek, volkslied, gospel, liederen uit  musical en  film naar popsongs.

“con brio“ heeft zich buiten de regio een naam gemaakt en krijgt uitnodigingen van het koor-dakverband Niedersachsen-Bremen om bij grote events op te treden, zij treden bijvoorbeeld in 2018 op  in Bad Zwischenahn.
In 2016 behaalde “con brio“ de eerste prijs  bij het plat-duits- zangconcours.

Regelmatig wordt een vocal-trainer voor een weekend uitgenodigd om met de zangeressen aan hun stem te werken. Nu gaat het koor weer een stap verder en gaat op bezoek naar de Achterhoek waar de dirigente in Ulft geboren is.

Iets over Marie-Louise Baabe-Eijmers:
        Als kind en jongere zong ze 7 jaar bij de Ulftse nachtegalen o.l.v. Adriaan Hendriks. Dit koor ging veel op reis naar het buitenland, zo ook naar Hamburg. Door een wederzijds bezoek van het Hamburgse koor “Vineta“ leerde ze haar echtgenoot kennen en ging ze naar Hamburg, dat was 1975. Sinds 1980 wonen ze in Zeven. Intusssen dirigeert ze naast „con brio“ ook een mannenkoor “Harmonie“ uit Bremervörde, dat in 2010 bij het Varssevelds Mannenkoor op bezoek was. Met het koor Joyful uit Heeslingen worden onder haar leiding moderne kerkliedjes en gospels ingestudeerd en maandelijkse bij een bijzonderere godsdienst gezongen. Om zelf als alt te kunnen zingen,  ontstond in 2007 het vocaal-quartet- timbre.

Nu wil ze de dames van „con brio“ de prachtige Achterhoek laten zien en samen met het Ulfts Gemengd Koor, waarvan ook haar moeder indertijd lid is geweest, een concert geven.