Verslag nieuwjaarsreceptie 2018

huldiging leden

Jaarlijks houdt het Ulfts Gemengd Koor voor haar leden op de eerste maandag van het nieuwe jaar een nieuwjaarsreceptie. Dit jaar was deze verschoven naar 22 januari, daar het koor extra wilde repeteren voor het  concert voor het concert  Andacht eind januari.

Aanvang 19.30 uur in het repetitielokaal van Alard Ross; organisatie: Alten

Omdat het UGK was uitgenodigd om medewerking te verlenen aan een viering van “de Andacht” in de Catharinakerk in Doetinchem op zaterdag 20 januari, is de nieuwjaarsreceptie 3 weken uitgesteld. Zo hadden we 2 repetitieavonden extra om hiervoor te repeteren. Het resultaat was er ook naar. We werden ontvangen met een “glaasje bubbels”, een feestelijk begin. Maria, onze voorzitter, memoreerde het afgelopen verenigingsjaar 2017. Twee leden zijn ons dit jaar ontvallen en zij werden herdacht. In het afgelopen jaar hebben we twee kerstconcerten gegeven en een uitwisseling met het vrouwenkoor Con Brio uit Ebersdorf (Duitsland) gehad.

Na de opening, met een dankwoord aan de secretaresse voor het vele werk dat ze verzet, was er koffie met gebak. Maar liefst 9 zeer verschillende taarten waren er gebakken door de altengroep. De een zag er nog fraaier en lekkerder uit dan de ander. We waren zo ruim voorzien van taart dat, nadat ieder een keuze had gemaakt, er nog voldoende over was om nog van een ander soort te proeven. Hulde aan de baksters.

Enkele alten waren de archieven ingedoken en hadden een hele serie foto’s van activiteiten uit het verleden te voorschijn gehaald. Op een groot projectie scherm werden foto’s gepresenteerd van het UGK van de afgelopen 25 jaar om nieuwe leden kennis te laten maken met het verleden van het koor. De presentatie was in handen van Hermien Koster en Josée Gruwel.

Er werd begonnen met de oprichter, Adriaan Hendriks, die 38 jaar onze dirigent is geweest. Daarna werden groepsfoto’s uit 1983, de viering van ons 30 jarig bestaan, foto’s van concertreizen naar Wenen in 1992 getoond. Ook foto’s van het Adventszingen, de koorreis naar Praag in 1995 met dirigent Henk Peppelman en naar Bitburg in 1998 werden getoond. Daarna zagen we beelden van de uitvoering van de Schöpfung in 1999 met begeleiding van het orkest Floss Campi uit Nijmegen en solist John van Halteren uit Ulft. Een foto van 18 februari 2000; overhandiging van een nieuwe piano en afscheid van Netty Kok als secretaresse na 34 lange jaren. Er waren foto’s van fietstochtjes als seizoensafsluitingen en van CD opnames “korenbloemen ” met alle koren van Henk Peppelman. Toen kwam de presentatie van een nieuwe dirigent Gerard Rutjes in 2004, waarbij Gerard nog eens haarfijn uitleg gaf van de manier waarop hij destijds door Henk Peppelman werd overgehaald om toch maar eens naar Ulft te gaan voor een proefrepetitie. Daarna was hij “verkocht”. Verder werden er mooie, soms hilarische prenten van individuele leden en groepsfoto’s tijdens jubilea getoond.

In de pauze volgde de huldiging van 4 jubilarissen. Klik op de foto’s om een grotere versie te bekijken.

De laatstgenoemde jubilaris, Maria Ketelaar, is nu voorzitter en vormt samen met de secretaresse een uitstekend “tandemstel”.

Huldiging 12,5 jaar lid Siny Maathuis (alt)

Huldiging 12,5 jaar lid Peter Beerten (bas)

Huldiging 12,5 jaar lid Gerard Rutjes (dirigent)

Huldiging 25 jaar lid Maria Ketelaar (alt)

Liesbeth Bolk, ook alt, trad hierna verkleed op als alternatief voor Hans Keuper uut Dinxper.

Ze vertelde anekdotes, in dialect, die ze als 16 jarige als stagiaire meemaakte als senioren verzorgster in het bejaardencentrum in Gendringen, verhalen zoals in de het boek en in de TV serie van Hendrik Groen. Liesbeth vertelde prachtige verhalen over de perikelen in verzorgingshuis Maria Postel Gendringen.

Daarna kwam het vervolg van de foto sessie met achtereenvolgend de beelden van:

• 2015 Thea Kraan 40 jaar lid.
  • Wim Ratering als conferencier.
  • Koor reis naar Berlijn; zingen in de Philharmoniker en bezoeken aan meerdere monumentale gebouwen.
  • 2010 Jubilarissen Christien Molenaar en Hermien Koster; beiden 50 jaar lid en met Netty Kok een driemanschap vanaf de oprichting.
  • Koor reis naar Antwerpen-Gendt -Brugge en Brussel. Foto’s van de bonte avond etc.
  • Viering van ons 60 jarig jubileum met het Oost Gelders Symphonie Orkest
  • en het koor reisje in september 2016 naar Leipzig, waaronder foto’s met jeugdkoor Modern Voices en het gezamenlijke optreden in de “Alte Börse”.

Vele foto’s kwamen uit het archief van onze huisfotograaf Stef Hermsen. We kregen een compleet overzicht in beeld van 40 tot 50 jaar UGK. Het was een gezellige avond zoals we dat menig keer hebben, met veel hapjes en drankjes en een warm hapje toe.

auteur: Frans van Hal

Foto’s van deze avond zijn in de fotoalbum nieuwjaarsbijeenkomst 2018 opgenomen.