Componist Morten Johannes Lauridsen

Dit artikel gaat over Morten Johannes Lauridsen. Hij is een Amerikaans componist. Hij werd in 1943 geboren in Colfix, gelegen in de staat Washington. Lauridsen is de zoon van Deense emigranten, die op groeide in de staat Oregon.

Morten Lauridsen

Sinds 1972 is hij hoogleraar compositie aan de University of Southern California. Lauridsen heeft een groot aantal geestelijke composities op zijn naam staan. Zijn “O Magnum Mysterium” en “Lux aeterna” staan op het repertoire van katholieke (kerk) koren over de gehele wereld. Ook is er een groot aantal CD-opnames met het werk van Lauridsen. Zijn werken heb ben een een mystiek karakter.

Morten Lauridsen en George W. Bush

Lauridsen werd meermalen onderscheiden. In 2007 ontving hij de National Medal of Arts uit handen van de Amerikaanse president George W. Bush.

Hij componeerde werken voor harmonieorkest en koorwerken. “Les chansons des Roses” zijn door hem gecomponeerd op teksten naar gedichten van Rainer Maria Rilke. Deze dichter, geboren in 1875 in Praag en overleden in 1926 in Montreux, was een van de belangrijkste lyrische dichters van zijn tijd.

Uit de liederencyclus “Les Chansons” van Morten Lauridsen heeft het Ulfts Gemengd Koor onlangs het zangstuk “Dirait- on” in zijn repertoire opgenomen.

Dirait-on (Zou je kunnen zeggen)

Losheid omsloten in losheid

Rainer Maria Rilke

tederheid raakt aan tederheid.

Het is je innerlijk dat zich

eindeloos streelt.

Zou je kunnen zeggen.

Zich streelt in zichzelf

door zijn eigen verlichte weerspiegeling.

Zo verzin je het thema van de zelfingenomenheid.

Zou je kunnen zeggen.

Riet Kamphuis