Seizoensafsluiting 2017-2018 met Oud-Hollandse spelletjes

Afsluiting seizoen Ulfts Gemengd Koor.

Voordat de slotavond van het UGK op 2 juli 2018 begon heb ik eerst even de wisselbeker opgehaald bij Maria. Zij kon vanwege gordelroos  helaas niet aan de avond deelnemen. De beker heb ik overhandigd aan de tenoren,  die deze slotavond bij Alard hebben georganiseerd.

Bij binnenkomst kregen we allemaal een kaart in een verschillende kleur, zo werden we ingedeeld in willekeurige groepen. Leuk om dan ook met andere koorleden in gesprek te komen. We zagen aan de zijkanten al de oud Hollandse spelletjes staan, maar eerst was er koffie met cake. Jos Messink legde uit wat die avond de bedoeling was. Per groep zou er een winnaar uitkomen, die samen vervolgens moesten kampen om de wisselbeker. Er waren zeven groepen en zes spellen. Dit betekende tussendoor één pauzeronde.

Wallet spelMijn groep startte met een soort knikkerspel. Jos Messink hield bij dit spel de punten bij. Het tweede spel was een erg lastig en vergde veel concentratie. Je moest met een touw een balletje zo naar boven leiden dat deze niet in een gat viel. Meerdere in mijn groep lukte dit, maar Jan Veldhausz gaf aan dat we er wel erg lang over deden. Achteraf was het beter voor dit spel een tijdslimiet af te spreken. Het derde spel was touwringen gooien. Je moest een beetje geluk hebben, evenals bij het vierde spel dat weer een soort knikkerspel was. De punten werden bijgehouden door resp. Jacques van Dijk en Alois Mecking. Het vijfde spel was een bijzondere. Jos Teitink had deze zelf gemaakt voor zijn kleinkinderen. Het is te vergelijken met het televisiespel De Wallet. Hier was winnen helemaal een kwestie van geluk en was de hilariteit het grootst, want de uitkomst was niet te beïnvloeden. Bij het laatste spel was het de bedoeling om met behulp van twee stokken een balletje het hoogste punt te scoren. De tenoren hadden bij dit spel de assistentie ingeroepen van de lieftallige Thea Mecking. Iedereen mocht het vijf keer proberen. Thea verklapte hoe je op safe een redelijke hoge score kon behalen.  Bij mijn laatste poging probeerde ik dit en grapte dat dit een tactische bal was, niet wetende dat ik hierdoor winnaar in mijn groep werd. Andere groepswinnaars waren Ans Roes, Wim Ratering, Theo van de Kamp, Ans Bussink, Riet Kamphuis en Niek Heijmen.

Met het wallspel werd de uiteindelijke winnaar bepaald. De zeven groepswinnaars mochten er een balletje ingooien en hopen op de hoogste score. In de eerste ronde hadden Niek en ik allebei 100 punten en moesten tegen elkaar kampen. Ik mocht eerst en had 10 punten. Mijn kans was eigenlijk bekeken, zeker toen de bal van Niek naar de 100 leek te gaan. Het onvoorspelbare gebeurde, net voor het eind veranderde de bal van richting en was de score 5. Ik was dus de winnaar en mocht van Jos Messink de wisselbeker weer naar Etten terugnemen. Overigens hadden de tenoren voor alle winnaars een prijsje, wat ook voor de nodige pret zorgde.

De avond werd afgesloten met koffie en een saucijzenbroodje. Dank aan de tenoren voor de organisatie van deze geslaagde avond. Chris van de Meerendonk wenste in haar slotwoord iedereen een fijne vakantie toe.

Thea Aarendonk

Meer foto’s van deze avond.