Toon alles

UGK koorreis Ebersdorf 2019

Gezellig in de bus

We verzamelden op vrijdag 13 september op het zwarte plein in Ulft voor het vertrek om 10.00 uur. De bus was 3 kwartier te laat, uiteindelijk vertrokken we om 11.00 uur. Het was meteen gezellig in de bus. Na 2 keer een pauze kwamen we om 17.00 uur aan bij hotel Daub in Bremervörde.

Om 18.30 uur vertrokken we van het hotel naar Ebersdorf waar we hartelijk ontvangen werden door de dames van con brio in hun sfeervolle repetitielokaal in het Ebersdorfer Hof. Nadat we hadden plaatsgenomen aan de mooi gedekte tafels werden we toegesproken door hun voorzitter Silke Potthast en zongen de dames een welkomstlied. Hierna sprak onze voorzitter Maria Ketelaar en werden er cadeau’s overhandigd. Een beeldje van de ijzergieter voor de dirigent van con brio Marie Louise Baabe. Zij was er heel blij mee omdat haar vader 50 jaar in een ijzergieterij heeft gewerkt. Het koor kreeg een bijdrage voor een nieuw lied.
De koren mengden zich door elkaar en samen hebben we genoten van een zeer geslaagde feestavond met drankjes, een heerlijk buffet en samen zingen. Con brio zong  “Das Ebersdorfer Lied” op de melodie van “Ulft blif Ulft” de tekst hiervan kregen we op hun visitekaartje aangereikt.
De bediening van die avond was in handen van de partners van con brio.

Zaterdag 14 september vertrokken we om 9.45 uur van Hotel Daub met de bus voor een rondrit door het Altes Land. In Jork stapte een gids in klederdracht in. Zij vertelde boeiend over de geschiedenis en het ontstaan van het gebied waar we doorreden, dit is het grootste  aaneengesloten fruittelers gebied van Noord Europa met 18 miljoen fruitbomen, voornamelijk appels en een klein gedeelte kersen en pruimen. Uitleg Duitse gids over de geschiedenis Altes land
We reden langs grote herenhuizen met rieten daken en schitterende kleurrijke gevels gemetseld in verschillende patronen. Ook brachten we een bezoek aan de St. Bartholomeuskerk in Mittelnkirchen. Een mooie kerk met o.a. prachtige muurschilderingen en beelden, heel indrukwekkend.
Nadat de gids in Jork was uitgestapt reden we naar Obsthof Bey, een grote fruitteler waar de Kaffee und Kuchen al voor ons klaar stonden en we ook nog werden getrakteerd op een heerlijk fruitlikeurtje. Hierna begon de rondleiding door de appelboomgaarden.
Heel interessant om te horen wat er allemaal bij komt kijken, aan hoeveel regels de kwekers moeten voldoen voor het fruit in de handel komt.

Terug in het hotel gingen we ons omkleden voor het concert en genoten we van 17.00 tot 18.00 uur van een 3 gangen diner.

Concert

We gingen te voet naar de St. Liboriuskerk in Bremervörde voor het hoogtepunt van onze reis : het concert met con brio t.g.v. hun 60 jarig jubileum.
Eerst repeteerden we samen met con brio “ You Raise Me Up” en “Siyahamba”, daarna konden beide koren in een gebouw naast de kerk inzingen voor het concert.
Om 20.00 uur kwamen con brio en UGK , onder applaus van het publiek in de goed gevulde kerk, van achter in de kerk naar voren en namen we onze plaatsen in.
Con brio zong een welkomstlied waarna voorzitter Silke Potthast een welkomstwoord sprak. Dirigent Marie Louise Baabe kondigde de liederen van beide koren aan.
Om en om zongen de koren hun liederen, voor de pauze zong het UGK. 5 liederen waaronder Mien Achterhoek en samen met con brio “You Raise Me Up”. In de pauze werden de koren en het publiek getrakteerd op een lekker drankje.
UGK begon het 2e gedeelte van het concert met een vijftal liederen voor het aandachtige en enthousiaste publiek, een extra lang applaus was er voor de solo van Astrid Heuvels in het ”Erres tú”. Vervolgens zongen de koren samen  “Siyahamba” en begon con brio aan het laatste gedeelte.
Na het dankwoord door voorzitter Silke Potthast en uitreiking van presentjes voor pianist Henk Bennink en de dirigenten Gerard Rutjes en Marie Louise Baabe zong con brio “Das war’s für heute” en na een staande ovatie zong het jubilerende koor als toegift “Alleluja”, heel mooi.
Gezamenlijk sloten we af met nogmaals  “You Raise Me Up”. Het was een zeer geslaagd concert. Ondanks dat we met een kleiner koor waren hebben we toch fijn gezongen.

Na het concert waren we weer te gast bij con brio in het gebouw naast de kerk en hebben we onder het genot van een drankje en een hapje gezellig nagepraat.
Marie Louise Baabe kreeg ook nog een Achterhoekse vlag aangeboden.

Het was een mooi slot van een zeer geslaagde dag.

Zondag 15 september kwamen een aantal dames van con brio met ons ontbijten in het hotel en hebben we nagepraat over de mooie dagen die we samen hebben gehad.

Om 12 uur was de tijd van vertrek voor het UGK en de dames stonden buiten bij de bus om ons uit te zwaaien. Maar helaas, de chauffeur kon de bus IJsje eten tijdens wachten pech busniet starten van wege een lege accu. De Duitse wegenwacht werd gebeld, het kon een uur duren voor ze er waren. Evenals vrijdag konden we dus weer niet op tijd vertrekken. Een groep uit het koor ging met Marie Louise voor tijdverdrijf naar een ijssalon. Daar kwamen ze in gesprek met de eigenaar en die vertelde dat hij wel kon helpen om de accu op te laden en kon de wegenwacht afgebeld worden. Zo heeft de ijscoman ervoor gezorgd dat we naar Ulft konden vertrekken.

Onze chauffeur is zaterdagavond naar ons concert geweest en heeft alles opgenomen. Zo konden we in de bus op de terugweg het hele programma beluisteren.

Het bestuur ontving via Jos Messink een bijdrage van de leden voor het vele werk dat het kost om zo’n reis te organiseren.
Maria Ketelaar dankte in haar woordje de leden en partners.
Het was een fijn reisgezelschap, goede sfeer en inzet met een kleiner koor. Dankzij extra repetities met dirigent Gerard Rutjes en de begeleiding van Henk Bennink hebben we toch goed gezongen.

We hebben het prachtige weekend zondagavond afgesloten met een buffet bij restaurant van Hal in Voorst.

Hermien Koster

Foto’s Concertreis naar Ebersdorf

RTV Achterhoek: livestream concert Ebersdorf (complete opname incl. pauze)

Meer informatie: open de link van de Duitse kranten