Mijn eerste lustrum bij UGK

Zingen is mijn lust en mijn leven, een betere medicijn heb ik nog niet gevonden. Toen wij, koorleden van het kerkkoor Terborg, hoorden dat het koor alleen nog maar gevraagd zou worden voor rouw en trouw, omdat de eucharistievieringen in het weekend in onze kerk niet meer plaats zouden vinden kwam dat hard aan.

Wij hadden zo’n fijne groep en een ieder moest nu maar kijken waar nog een plek was. Mijn vrijwilligerswerk bij de groep Nieuw Begin ging door, maar zingen in een kerkkoor in de buurt dat trok niet, ik wilde het liefst in een gemengd koor niet kerk gebonden. De 27 jaar die ik in Terborg gezongen had en de ruim 12 jaar bij Amicitia (operette ) Zevenaar plus de 4 keer de volledige Carmina Burana met het Ettens Mannenkoor bij de dames van Con Brio waren in ieder geval een goede basis. Met verschillende dirigenten en pianisten te werken, allemaal met hun eigen aardigheden en vol overtuiging een goed concert neer te zetten, is alleen al een prachtig spel.

Via Marion Leijzer hoorde ik van UGK en ben haar nog altijd dankbaar dat ze mij getipt heeft. Ik kwam in 2013 in een warm bad met allemaal hartelijke mensen, die hard aan het oefenen waren voor hun concert van het 60-jarig jubileum. In het begin dacht ik dit leer ik nooit op tijd maar gaande weg begon het programma toch bekender te klinken. Mijn eerste officiële concert was op 10 mei 2014 in de Antoniuskerk het jubileumconcert voor het 60-jarig bestaan van deze mooie club samen met het Oost Gelders Symfonieorkest en prachtige solisten Kerstin Jansen, Arco Mandemaker en Joep van Geffen. Dit alles onder de bezielende leiding van Gerard Rutjes en onze pianist Henk Bennink. Het Laudate Dominum werd door Kerstin prachtig vertolkt en groot was mijn verbazing toen Gerard kwam vragen of ik het Laudate bij de 50 jarige bruiloft van Christien en Cor Molenaar met het koor wilde zingen. Willen wel maar kan ik dat, Valentin Jar, waar ik al les van kreeg tijdens mijn kerkkoortijd wilde me wel helpen en zo gebeurde.

Op 20-09-2015 was het eerste kooruitje voor mij, wij gingen naar het Groene Hart, in de Martinikerk van Langeraar voor een korendag op uitnodiging van het Mispagekoor uit Nieuw Veen, het was een prachtige dag, waar we naast het zingen veel van de streek gezien hebben en ’s avonds blij waren
met het hele koor (inclusief Gerard Koster) weer huiswaarts te kunnen keren.

De Hemelconcerten zijn inmiddels een begrip, 6 mocht ik er al meezingen, kerstconcerten buiten de nodige concerten voor de verzorgingshuizen eveneens 6 met prachtige liederen door Muco uitgezocht en op mooie plekken ten gehore gebracht.

Persoonlijke hoogtepunten waren het solo zingen van het Laudate Dominum ook voor Gerard en
Hermien bij hun 50 jarige bruiloft in de Walburgiskerk van Netterden, het solo zingen van ”la Vergine del Angeli” tijdens het concert in de Martinuskerk van Etten, waar het dameskoor Con Brio uit Ebersdorf te gast was.

De reis naar Leipzig, prachtig en wat een samenhang en harmonie en super georganiseerd. Jammer genoeg kon ik naar het tegenbezoek wat het koor in september aan Ebersdorf bracht niet mee, het is wederom een prachtige reis geweest en een geweldig concert. In oktober vorig jaar bestond UGK 65 jaar wij hebben toen tijdens de eucharistie op zondag gezongen en daarna in het Hemeltje van een hapje en een drankje genoten.

Op naar het volgende lustrum, het komende kerstconcert wordt al weer een feestje, mooie liederen
in de sfeervolle kerk van Gendringen ik heb er zin in, u ook?

Annet Heijnst

Annet geeft de pen door aan Anneke Hettema