Herdenking

Even voorstellen: Ik, Stef, ben al 54 jaar lid van het Ulfts Gemengd Koor en als je zolang lid bent dan moeten er toch genoeg verhalen of gebeurtenissen zijn die zijn bijgebleven. Ik las in een blad over een wandeltocht in Vorden die gaat over het landgoed waar Antonie Christiaan Willem Staring gewoond heeft en werd daardoor herinnerd  aan het gedicht “Herdenking”. In het verhaal werden regels van het gedicht aangehaald. Antonie schreef het gedicht omstreeks 1820. Het gaat over de eerste liefde en de eerste kus op een zwoele zomeravond. De oudere leden van het UGK kennen dat gedicht. We hebben dat onder leiding van Adriaan Hendriks gezongen en het is op een verzamel LP gezet.

In oktober 1979 heeft de culturele raad van de gemeente Gendringen onder leiding van Dick Kettelarij een langspeelplaat uitgebracht die “Muzikale groeten uit Gendringen” heet. Er deden 16 zang en muziekverenigingen aan mee. De inbreng van het Ulfts Gemengd Koor was dus het gedicht “Herdenking”, het gedicht van Antonie Ch. W. Staring en getoonzet (gecomponeerd) door Bert van Hal. De keuze viel op dit gedicht omdat Antonie in 1767 op de Bringenborg in Gendringen geboren is. Op die plek staat nu de bibliotheek en daar staat vlakbij een monumentje waarop het gedicht Herdenking te lezen valt.

Het gedicht “Herdenking”, het gedicht van Antonie Ch. W. Staring en getoonzet (gecomponeerd) door Bert van Hal

Stef Hermsen

Ik geef de pen door aan Els Heister