Verslag van het kerstconcert op 16-12-2022 in Varsselder

Judith Baakman

Zoals waarschijnlijk alle koren in Nederland en daarbuiten, konden ook wij verzuchten: “Eindelijk weer een Kerstconcert!!”
Na een gedegen voorbereiding mochten wij aantreden in het mooie kerkje van Varsselder: de H.H. Martelaren van Gorkumkerk. De kerk was door vrijwilligers heel mooi versierd. Met maar liefst drie kerststallen en veel (echt) kaarslicht. En misschien nog wel belangrijker: met een fantastische akoestiek!

De koorleden, dirigent Gerard Rutjes en pianist Julian Simmes waren al vroeg aanwezig om alle kerstliederen nog even door te nemen in deze nieuwe ruimte. Even voor half acht betraden wij netjes in het gelid de kerk. Natuurlijk keken wij direct of we onze geliefden en bekenden ergens konden zien zitten. Een tikje teleurgesteld was ik wel: de kerk was lang niet zo vol als ik had gehoopt. Er waren zelfs minder mensen dan het aantal verkochte kaarten! Ongetwijfeld had dat met het slechte weer te maken. De sneeuw en de weersverwachting van aanvriezende mist heeft zeker een aantal mensen doen thuis blijven ….

Maar desalniettemin hebben wij, samen met de harpiste Judith Baakman een mooi concert neergezet. We begonnen met de samenzang “Wij komen tesamen” en daarna de twee mooie Latijnse liederen “Tolite Hostias” en “Resonet in Laudibus”.
Daarna nam Judith het over met drie sfeervolle stukken voor de harp. Na het applaus mochten wij weer met een blokje van vier Engelse kerstliederen. De meeste daarvan waren nieuw voor ons. Vervolgens bracht Judith weer een paar prachtige melodieën voort. De samenzang “Ere zij God”, werd door veel mensen meegezongen. En toen
zongen wij een blokje met Duitse kerstliederen van J.S. Bach, waarvan drie uit het Weihnachtsoratorium.

Tenslotte speelde Judith haar laatste mooie stukken en sloten wij af met Diabelli: “Puer natus est nobis”, mijn favoriet “Transeamus” en het altijd ontroerende “Stille Nacht” met Judith op de harp en natuurlijk de fantastische Julian Simmes op de piano.

Na afloop konden wij in het Dorpshuus van Varsselder nog gezellig nazitten en napraten met een lekker drankje erbij. Maria, onze voorzitter, had nog tot onze verrassing voor een lekker bittergarnituurtje gezorgd. Het was dus een avond waarop wij met genoegen kunnen terugkijken!!

En nu óp naar het volgende concert: op maandagavond in de Oevelgunne te Gendringen!

Tineke Meester

Fotoalbum van dit kerstconcert