Verslag benefietconcert 18 oktober 2015

Verslag benefietconcert 18 oktober 2015 in de St. Antoniuskerk te Ulft

Één dag na de 50 jarige bruiloft van Hermien en Gerard Koster gaan we opnieuw “aan de bak”.

Een benefietconcert t.g.v. het 25 jarige ambtsjubileum en wijding van diaken Cor Peters die werkzaam is in de Verrijzenisparochie. Dit jubileum was ‘s morgens begonnen met een viering in de Petrus- en Pauluskerk in Ulft.Een mooie viering met veel belangstellenden in de kerk.

‘s Middags wilde de jubilaris graag geld inzamelen voor de plaatselijke Charitasvereniging om met name de minder bedeelden in de samenleving te ondersteunen. Met een klein comité van diverse Ulftse verenigingen heeft hij een benefietconcert georganiseerd in de Oerse St. Antoniuskerk.

We konden inzingen om 13.00 uur in het clubgebouw van schutterij de Eendracht op het zogenaamde ‘Zwarte Plein.’
Dit was een ‘verhelderende’ ervaring. Zo, á cappella, ben je echt op je ogen en oren aangewezen om het goed te laten klinken. Dit zet je toch echt op scherp.

Om 13.30 uur kon Jan Fischer, die de aanwezigen deze middag door het concert leidde, de jubilaris met zijn vrouw en familie verwelkomen. Gelukkig was de kerk goed gevuld met belangstellenden uit de hele parochie.

De plaatselijke fanfare Kunst Na Arbeid o.l.v. Johan Jacobs deed de aftrap met diverse nummers o.a. uit songfestivals en nummers van James Last en Super Tramp. Heel verdienstelijk.

Om 14.00 uur was het de beurt van het U.G.K. o.l.v. Gerard Rutjes met aan de piano Henk Bennink. We zongen ‘For the Beauty of the Earth’ en het ‘Ave Verum.’
Het eerste nummer ging aanvankelijk wat onwennig maar gaandeweg ging het een stuk overtuigender. De Russische ‘Mariahymne’ en ‘Suliko’, zijn, naar mijn mening, mooi en vol met pp-tjes en ff-jes neergezet.

Het was goed dat we deze nummers tijdens het inzingen hadden doorgenomen en alle ogen waren dan ook gericht op de dirigent. Als laatste de ‘Thanks be to God’, een prachtig nummer dat goed op de plek en tijdstip paste en vol overgave is gezongen. We hebben ons goed gepresenteerd aan het enthousiaste publiek.

Na ons volgde de drumfanfare van schutterij St. Joris o.l.v. Patrik Meyer. Ze begonnen met vlotte marsmuziek maar schakelden net zo makkelijk over op ‘Its Bad’ van Michael Jackson. Na 2 licht moderne marsnummers eindigden ze met een vlotte Spaanse mars, die niet al te makkelijk was maar die ze zeker goed neerzetten. Aangenaam om naar te luisteren.

Om 15.00 uur was er pauze voor koffie/thee achter in de kerk. Opbrengst van koffie en thee en van een verloting met, echt mooie prijzen, alles ten behoeve van het goede doel: de Charitas.

Ook was er gelegenheid om Cor en zijn vrouw Agnes te feliciteren met dit jubileum.

Om 15.30 uur was het de beurt aan St.Hubertus, ook uit Ulft, o.l.v. Arie Roelofsen. Na een openingsmars speelden ze o.a. ‘The power of Love’ en ‘Love Changes everything’. We hadden zo mee kunnen zingen. Na nog een pittige mars volgde filmmuziek van o.a. de bekende ‘Happy Feet’.

Om 16.00 uur was het de beurt aan Inspiration, een ca. 20 leden tellend koor van jonge dames o.l.v. gastdirigente Mirjam van Dijk, die ook het koor begeleide op piano.  Na de negrospiritual ‘Down in the River’ en een Engelstalig Marialied zongen ze het lied van Claudia de Brey ‘Mag ik dan bij jou’. Prachtig subtiel gezongen en keurig gelijk als een stem. Na het Alleluia van Leonard Cohen zongen ze het vlotte 5-stemmige closeharmony nummer ‘Zomaar een dag’. Een vlot dameskoor met goede stemmen.

Het concert werd afgesloten door schutterij en trompettercorps de Eendracht o.l.v. Gerjo Sessing. Begonnen werd met Golden Day, een gekend marsnummer en daarna een keurig uitgevoerde andere mars. Met ‘Holliday of River’ konden de percussiegroep zich ritmisch helemaal uitleven waarna ze eindigden met een vendeliersmars, wat enkele toehoorders in de kerkbanken spontaan aan het vendellen zette met wat bladmuziek in handen.

Afsluitend was het de bedoeling om de jubilaris een vendelhulde te brengen achter de kerk maar door het druilerige weer gebeurde dat nu voor de allereerste keer op het altaarpodium. Nog nooit vertoond en uniek in z’n soort. Van alle aanwezige schutterijen 1 vendelier op het podium en de rest in de kerk met begeleiding van KNA en het korps van St. Joris, gedirigeerd door St Hubertus.

Een unieke samenwerking van zoveel Ulftse verenigingen t.b.v. het goede doel.

Daarna werd het geheel massaal afgesloten met het Ulf blif Ulf uit vele instrumenten en uit alle kelen van de vele aanwezigen.

Aan het slot van de middag dankte Cor Peters alle mensen die, hoe dan ook, een bijdrage hadden geleverd aan de voorbereiding en de uitvoering van dit concert.
Een zeer geslaagde middag.

Frans v. Hal lid van the A-team.