In Memoriam: Annie Vennegoor-Jansen

Dit bericht is een ‘in memoriam’, geschreven ter herinnering aan Annie Vennegoor-Jansen.

Annie Vennegoor-Jansen

Ruurlo, 31 augustus 1940   —  Doetinchem, 22 februari 2017

Annie heb ik leren kennen bij het Gemengd Koor Doetinchem Oost. Zij beheerde daar de muziekbibliotheek. Als ervaren sopraan begeleidde zij nieuwe mensen in het koor. Annie, geboren in Ruurlo, verhuisde in 1955 naar Zutphen en werkte daar van ongeveer 1957 tot 1966 in het toenmalige Walburgisziekenhuis. Zij verzorgde daar de maaltijden en het onderhoud van het zusterhuis.
Annie trouwde in januari 1966 met Ben Vennegoor.
In die jaren ontwikkelde zij zich in de muziek. Zij speelde enige tijd klassiek gitaar maar moest deze hobby staken door haar astmatische klachten welke toen al ernstig waren. Zij zong toen ook in het koor Pro Musica in Zutphen.

In 1970 verhuisde zij met Ben naar Doetinchem en na enige tijd vond zij weer een nieuw koor, het kerkkoor Volare. In dit koor heeft zij gezongen tot medio 2015.

Gelijktijdig was zij ook lid van het Gemengd Koor Doetinchem Oost. Dit lidmaatschap hield stand tot aan haar overlijden. De laatste anderhalf jaar van haar leven zong zij ook in het Ulfts Gemengd Koor en zij bezocht met veel enthousiasme de wekelijkse repetities. Zij had een mooie, zuivere sopraanstem en was heel muzikaal.

Annie had meerdere hobby’s zoals het werken in haar rotstuin. Orchideeën waren haar passie. Samen met Ben was zij verbonden aan de Nederlandse Orchideeën Vereniging en de Rotstuinvereniging. In haar woonhuis heeft zij altijd ongeveer 250 planten verzorgd. Deze erfenis wordt nu beheerd door Ben. Samen met hem gaf zij presentaties bij vrouwenverenigingen en verzorgingshuizen over de Franse Alpen en de flora en fauna van dit berglandschap. Zij was een expert op het gebied van orchideeën en inrichting van rotstuinen. Zij werd vaak gevraagd om advies.

In januari 2017 werd zij opgenomen in het Slingeland Ziekenhuis in Doetinchem met ernstige benauwdheidsklachten. Zij leed al jaren aan een allergische bacteriologische schimmelinfectie in de longen. Na een hardnekkige longontsteking werd deze schimmelinfectie haar tenslotte fataal. Op 22 februari 2017 overleed zij op de leeftijd van 76 jaar. Zoals zij zei: “ik heb een aantal jaren in de verlenging geleefd”.

Annie was voor mij een lieve vriendin met veel aandacht en toewijding voor alles. Rust zacht, ik zal je missen.

Alma van Hoevelaak                                  Hummelo, mei 2017