Sfeervol kerstconcert van UGK met muzikaal ensemble Cantanima

ZEDDAM – In de Sint Oswalduskerk in Zeddam hielden we op 16 december 2017 een sfeervol kerstconcert onder leiding van Gerard Rutjes. Henk Bennink was onze pianist en muzikaal ensemble Cantanima maakte ons concert compleet. Het werd een mooi en geslaagd concert dat een fijne kerstfeer uitstraalde. Op het programma stonden elf liederen die door het UGK gezongen werden. Cantanima zong tien liederen en samen brachten we er nog drie. Als samenzang klonk ‘Wij komen tesamen’ en ‘Nu zijt wellekome’.
Ons repertoire was afkomstig van de repertoirelijst zoals die in alle jaren dat het koor bestaat is samengesteld. Geen nieuwe nummers dus dit keer.Liederen die vroeger al gezongen werden en nog steeds hoge ogen gooien, zoals ‘Transeamus’ en ‘Resonet in Laudibus’, klonken loepzuiver.
Altijd mooi zijn de traditionele Duitse en Engelse kerstliederen, zoals het frêle ‘Maria durch ein Dornwald ging’ en het gedragene ‘O Little Town of Bethlehem’.

Super overtuigend klonk ‘Ein hoher Tag kömmt’ en feestelijk werd ‘Christmas Classic Celebration’ gezongen. Bijzonder om uit te voeren waren het Spaanse kerstlied ‘A la Puerta del Cielo’ en het door de dames gezongen Mexicaanse lied ‘Arruru’, waarbij we niet alleen alle aandacht nodig hadden voor ritme en melodie, maar ook heel alert moesten zijn om de taal correct uit te spreken. Niet snel zullen we ook ‘Wie lieblich sind die Boten’ vergeten, want de uitvoering moest ‘pünktlich’ zijn, en ook ‘And the Glory of the Lord’ bleek niet zo eenvoudig als het lijkt.

Cantanima – een muzikaal ensemble dat bestaat uit sopraan Sonja Volman, sopraan Rosanne Hebing, tenor Ton Besselink en bas Siep Miedema – bracht bekende liederen als ‘Schlaf wohl du Himmelsknabe du’, ‘Still still’ en ‘Herderkens omringen’, maar ook klonken bijvoorbeeld ‘Hodie’, ‘In the Bleak Midwinter’ en ‘The Lamb’. Daarnaast repertoire uit Oost-Europa. Zo werden we geboeid door onder andere ‘Dobriej vetsjer tobi’, een traditioneel Oekraïens kerstlied.

UGK en Cantanima besloten het concert met ‘God Rest Ye Merry Gentlemen’, een indrukwekkend gezongen ‘Cantique de Noël’ en een ontroerend ‘Stille Nacht’.

Josée Gruwel

Meer foto’s van dit concert