Hemelconcert 2019

Let us Wander

Verslag van het achtste Hemelconcert van het UGK op 12 mei 2019 met medewerking van Let us Wander. Ondanks moederdag was het de opkomst goed en was de uitvoering succesvol.

UGK in de Hemel 2019

Concert verrassend goed

Nee, de generale repetitie liep niet echt lekker. Of liever gezegd: die ging bedroevend slecht. Omdat ik op vakantie was heb ik dit van horen zeggen. Het lied Scarborough Fair Canticle werd op het allerlaatst nog geschrapt.

Maar toch. Op zondag 12 mei stond het UGK om 19.30 uur in de Hemel klaar om met het eerste lied te beginnen, Mnogaja Ljeta. Zou het gezegde ‘een slechte generale een goede uitvoering’ nu ook van toepassing zijn? Wie het UGK goed kent, weet dat de koorleden met een concert alles uit de kast halen om het te doen slagen. Dat geldt zeker ook voor dirigent Gerard Rutjes en vaste pianist Henk Bennink.

Sprankelend

Opperste concentratie en de wil om succesvol te zijn deden ook nu wonderen.  Mnogaja Ljeta, de Russische Mariahymne, Die Nachtigall, Dirait-on, The Dance en My Fair Lady kwamen er sprankelend, met hier en daar slechts een enkel foutje, uit. Datzelfde gold voor het programma na de pauze, waarbij Bridge over Troubled water, Erès tu met solo van Astrid Heuvels, Time to Say Goodbye, Ev’ry Time we Say Goodbye en de Bohemian Rhapsodie klonken.

Het publiek was enthousiast. En de koorleden met hun dirigent en pianist bleken meer dan tevreden.

Wandelen met mutsen

Kwartet ‘Let us Wander’, bestaande uit pianiste Maria Woerde en zangeressen Marjo Harmsen, Lizette Tijdink en Antoinette Hobelman, gaven het concert de finishing touch. De vier lieten koor en publiek onder het thema ‘Wandelen met mutsen’ kennismaken met klassieke muziek van vrouwelijke componisten. Ze deden dat door middel van professionele zang en pianobegeleiding, en speels acteerwerk. Daardoor werd het klassieke muziek met een kwinkslag.

De liederen kwamen uit de periode van 1800 tot 1920, een tijd waarin de ‘salons’ een belangrijke rol speelden in het leven van veel kunstenaars. In die salons, waar de kunstenaars elkaar ontmoetten, namen vrouwelijke componisten hun kans waar om op te treden.

Koor en publiek genoten van het viertal, dat vooral gevoelige liederen bracht die over de liefde gingen. Liederen van Fanny Hensel-Mendelssohn, Pauline Viardot, Maria Malibran, Cécile Chaminade en Clara Schumann. Maar ook van de vrij onbekende componist Reynaldo Hahn, die als wonderkind in de salons van die tijd bekend werd. “De enige man in ons programma, vanwege zijn wonderschone liederen”, aldus spreekster Lizette Tijdink.

Toegift

Een toegift is als het onverwachte cadeautje. Zo ook bij dit concert dat de geschiedenis ingaat als UGK in de Hemel VIII. Het UGK zong Asiti en ‘Let us Wander’ stal de harten met een fantastische opvoering van Rossini’s Cats Duet, waarin alleen gemiauwd wordt.

Achtste wereldwonder?

De dag na het concert waren de koorleden meer dan ooit benieuwd naar de reactie van hun dirigent. En hij sprak: “De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Wat een verrassing. Jullie hebben met enthousiasme, geconcentreerd en heel zuiver gezongen. Er werd goed gekeken. Er was ook een mooie dynamiek. Ik heb maar twee fouten ontdekt en dat is minder dan anders. Wat ‘Let us Wander’betreft: daarvan heb ik geweldig genoten, en wat een geweldige pianobegeleiding! Al met al vind ik het een ontzettend geslaagd concert.”

Josée Gruwel
Koorlid UGK