Benefietconcert Caretravel

VERSLAG BENEFIETCONCERT 27 OKTOBER 2019

In het voorjaar werd het UGK bestuur door Het Gaanderens Mannenkoor gevraagd of wij mee wilden werken aan een benefietconcert voor Care Travel in de Martinuskerk in Gaanderen. We hebben dit verzoek aan de koorleden voorgelegd en die zeiden onmiddellijk ja. Uit het persbericht van Josée Gruwel heb ik achtergrondinformatie gehaald over Care Travel, die ik graag met jullie deel (zoals het tegenwoordig heet).

CARE Travel is een Achterhoekse organisatie, die voor mensen die extra zorg nodig hebben uitstapjes en activiteiten verzorgt op bijzondere locaties. Initiatiefnemer Jos van den Berg van CARE Travel: “Daarbij gaat het vooral om mensen die eenzaam thuis zitten. Deze mensen komen door een uitje met een van onze vier bussen – die overigens allemaal bestuurd worden door vrijwilligers – weer in de buitenwereld, ontmoeten anderen en krijgen het gevoel dat ze er weer bij horen. Dat willen wij graag: mensen uit hun isolement halen en ontmoetingen tot stand brengen. En dat gebeurt steeds meer. De reacties achteraf van de buspassagiers en hun familie zijn vaak zo hartverwarmend en ontroerend.” Het contact tussen de koren en CARE Travel is gelegd door Dane Starink van Jeanette Schoenen, lid van de club van honderd van het Gaanderens Mannenkoor en ambassadeur van CARE   travel.

De MUCO had een luchtig programma samengesteld en aangezien Henk Bennink andere verplichtingen had op 27 oktober hebben we Maria Woerde bereid gevonden om hem te vervangen. Omdat zij en wij als groot koor nog niet aan elkaar gewend waren bracht dat enige onzekerheid met zich mee en bovendien was onze dirigent, zoals altijd, gespannen vóór een uitvoering, hetgeen altijd zeer op ons afverft. We begonnen vol elan met Mnogana Ljeta, gevolgd door de “ademloze” Russische Mariahymne. Het “Hallelujah” van Cohen werd vlot gezongen, het snelle tempo en de
tongbrekende teksten van “The Dance” gingen ons ook goed af. Er moest direct geschakeld worden naar het intieme “Dirait On” en ook dat lukte goed. Daarna heeft Astrid met haar solopartij in “Eres Tu” het publiek verrast en hebben de toehoorders bij ons lijflied “Suliko” de adem ingehouden. Bij het slotlied “Bohemian Rhapsody” waren de zangers en zangeressen op een andere pagina aangekomen dan onze begeleider en dreigde de boel uit de hand te lopen. Gelukkig wist Gerard de song tot een goed einde te brengen. Bij de pauze kregen we gelegenheid om de benen te
strekken en wat te drinken. Na de pauze was het de beurt aan het Gaanderens Mannenkoor. Ze hadden er veel zin in en Ben Simmes was aan de piano één en al concentratie, energie en enthousiasme. Doordat hij alle tekst mee articuleerde en zijn mimiek ook heel veelzeggend was, werd het Mannenkoor voortdurend scherp gehouden.

Zij begonnen met drie a capella liederen met Hebreeuwse tekst die uit het hoofd werden gezongen, daarna zong het Mannenkoor onder andere 'Morning has broken', in een arrangement van Ben Simmes, 'Still ruht der See' van Heinrich Pfeil en
'Drinking Song' van Sigmund Romberg.

Daarna kwamen er speeches van de opgetogen Jos van den Berg, door Dane Starink en door de voorzitter van de Vrienden van het Gaanderens Mannenkoor. Er werd een cheque overhandigd met de mooie som van 2.200 Euro, de opbrengst van het Benefietconcert. Toen kregen beide dirigenten bloemen en de beide koren een groot applaus. Ondanks dat we niet vlekkeloos hebben gezongen was het publiek heel tevreden en we kregen in de kerk ook veel leuke reacties.

Het is al met al een zeer geslaagd Benefietconcert geworden!

Chris van de Meerendonk

Meer foto’s zijn te zien via de website Caretravel