Verslag lenteconcert UGK 2023

Op zondagavond 16 april 2023 heeft het Ulfts Gemengd koor voor de eerste keer het nieuwe Lenteconcert gegeven in het Dorpshuus in Varsselder. Hiervoor hadden we vanaf 2011 t/m 2019 zeven “Hemelconcerten” gegeven in onze repetitieruimte “De ni’je Hemel” van Allard Ross. Doordat Alard de “De ni’je Hemel” verkocht heeft, moesten we na de Corona op zoek naar een nieuwe locatie voor ons traditionele voorjaarsconcert. Dit is het Dorpshuus in Varsselder geworden. Het blijkt een prima locatie met een goede akoestiek te zijn.

Het Lenteconcert hebben we samen met het dames Barbershopkoor “Miracle Sound” uit Doetinchem verzorgd. De dirigent van dit koor is Stefanie Krause. In een goed bezette zaal, begon het UGK het concert met Mnogaja Ljeta, gevolgd door het Zigeunerkoor en het Slavenkoor van Verdi. Daarna vervolgden we in het Frans met Plaisir d’amour en Barcarolle des Contes D'Hoffmann. Als laatste van het eerste gedeelte van het UGK zongen we het Hallelujah van Cohen en het vrolijke Java Jive over koffie en thee.

Hierna kwam Miracle Sound aan de beurt met: One fine day, een ABBA medley, I dreamed a dream, The Climb en Anthem. Dit alles werd in verschillende samenstellingen vierstemming a capella en op een zeer enthousiaste manier gezongen.

In de pauze werd iedereen van een consumptie voorzien door een aantal vrijwilligers van het Dorpshuus.

Na de pauze ging Miracle Sound verder met de liederen: Somebody to love, Change the world, Always on my mind en als afsluiting; Good luck charm.

Vervolgens ging het UGK verder met het tweede deel. Als eerste het mooie You raise me up gevolgd door Down by the Sally Gardens gezongen door alleen de heren. Het volgende lied was het Benedictus van Jenkins uit “The armed man”. Hierna volgden Love Changes Everything en You are
the New Day. Het concert werd afgesloten met You never walk alone van Oscar Hammerstein II.

De inzet van onze dirigent Gerard Rutjes en onze vaste pianist Henk Bennink mag niet onbenoemd blijven. Mede door hen is het een heel mooi concert geworden. Vooral na zo’n lange tijd waarin we geen concerten konden geven door Corona. Ook de afwisseling met Miracle Sound was erg geslaagd.

Bij elkaar kunnen we terug kijken op een geslaagd concert en ons gaan voorbereiden op het 70-jarig jubileumconcert op zondagmiddag 22 oktober in de DRU, samen met de Ulftse Nachtegalen.

Anton Visser

Foto’s van dit concert