Kerstconcert op 18 december2023

Voor het eerst in de geschiedenis van het UGK is er dit jaar maar één kerstconcert gegeven. Aan de ene kant vonden de meeste zangers dit fijn, omdat we na ons jubileumconcert moe waren. We hadden ons zo ingespannen om een geweldig concert te geven, dat er weinig energie meer te vinden was voor nóg meer nieuwe liedjes. Aan de andere kant misten we het natuurlijk wel, omdat er zo een traditie doorbroken was. Maar gelukkig maakte het concert voor de bewoners van de Debbeshoek het toch een beetje goed. Henk Bennink was onze pianist en Petit 4 was bereid om hun medewerking aan dit concert te verlenen. Dat maakte dat het toch tot een concert XL werd. Uiteindelijk hebben we toch een volwaardig en respectabel programma samengesteld. Geen nieuwe liedjes, maar we konden putten uit een breed en gevarieerd kerstrepertoire: in zeventig jaar opgebouwd!

Op verzoek van de leiding van Debbeshoek hielden we geen pauze. Men zei dat bij een pauze veel mensen zouden opstappen. Achteraf betwijfel ik of dit wel echt gebeurd zou zijn! De zaal zat helemaal vol en men deed van harte mee met de samenzang. En wie had Petit 4 willen missen als ze waren weggegaan?! Het concert begon om 19.00 uur met de “evergreen”: Wij komen tesamen. Fijn dat alle mensen direct mee konden doen! Wij namen het daarna over met twee Duitse liedjes: Heilige Nacht en Ehre sei Got in der Höhe. Daarna Resonet in Laudibus en Puer natus est nobis van Diabelli. Na de samenzang Nu zijt wellekome volgden twee Engelse liedjes: This holy Christmas night en O, holy night.

Hierna was er dus de pauze gepland, die we hebben overgeslagen. Petit 4 begon met haar optreden. Zij kwamen voor ons staan en deden hun 6 zes nummers a capella! En wát een mooie stemmen en wát een harmonie! Een genot om naar te luisteren!! Hopelijk doen ze volgend jaar met het kerstconcert weer mee! Doordat er geen pauze was, moesten wij zangers wel blijven staan. Helaas was dit (te) lange staan voor twee van onze koorleden te veel! Nadat zij konden zitten en een glaasje water hadden gedronken, ging het gelukkig alweer veel beter! Petit 4 stapten opzij en wij vervolgden het concert met de samenzang: De herdertjes lagen bij nachte. Hierna gingen wij alleen verder met drie Engelse liedjes: Once in Royal David’s city, On Christmas night en Christmas Lullaby. Dit laatste lied werd door Petit 4 met mooie klanken aangevuld! Daarna zongen we mijn favoriet: Transeamus gevolgd met door de samenzang Eer zij God in deze dagen. En tenslotte de finale, samen met Petit 4: Leise rieselt der Schnee en Stille Nacht. We ontvingen een warm applaus en niemand was tussentijds weggegaan.

Na afloop hebben wij samen nog koffie en thee gedronken met een heerlijk sneetje kerstbrood. Zeer tevreden konden wij naar huis gaan en genieten van twee weken zonder koor , … maar ook met het leuke vooruitzicht dat we op 8 januari weer starten met een gezellig nieuwjaarsfeestje, verzorgd door de sopranen.

Tineke Meester