Stage van Theo Soontiëns

Theo Soontiëns is al jaren een bekende in de Achterhoekse theaterwereld. Nu neemt hij die ervaring mee naar het gemeentehuis van Oude IJsselstreek. In december 2023 is hij begonnen als eerste cultuurmakelaar in opdracht van de Oude IJsselstreek.
We hebben met Theo samen gewerkt voor en tijdens ons 70-jarig jubileum en we hebben dat als heel prettig ervaren. Theo heeft de training “Samen Slim Vernieuwen” gevolgd bij het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst in Utrecht. Veel vragen waar koren en verenigingen mee te maken krijgen komen daar aan de orde en de cursisten worden getraind om die vragen met de koren en verenigingen
aan te pakken.

Theo vroeg het Ulfts Gemengd Koor of hij bij ons stage mocht lopen. Het bestuur van het koor heeft daar positief op gereageerd en we zijn vervolgens in gesprek gegaan met Theo. Doel van die stage zou dan zijn om samen te onderzoeken of het UGK toch haar 75-jarig jubileum zou kunnen gaan vieren en ook het 80-jarig jubileum! We zijn eerst samen met Theo en het bestuur gaan kijken welke vragen er liggen en welke we dan het eerst zouden kunnen oppakken.

We hebben met bestuur en koorleden drie keer met Theo afgesproken: op 21 februari, 29 februari en 6 maart om in de vorm van workshops te kijken hoe wij nieuwe leden kunnen werven en waar we die leden kunnen vinden.
Het waren drie bijzonder leerzame avonden. Er kwamen veel vragen aan bod en samen zijn we aan de slag gegaan naar passende antwoorden.

Wat kwam er zoal aan bod:
– Waar is vraag naar in de regio?
– Binnen welke doelgroepen kunnen we nieuwe leden vinden?
– Wat is de ambitie van het UGK bij ledenwerving?
– In welke levensfase bevinden zich de mensen naar wie wij op zoek zijn?
– Wat biedt ons koor aan haar leden?
– Wat hopen onze leden te vinden binnen het koor?
– Wie zijn onze concurrenten?

We gingen op zoek naar het antwoord op de vraag: “Wat voor koor zijn wij? “ Daar kwamen drie kernwoorden uit: gezamenlijkheid, gemeenschap en kwaliteit. Theo gaf ons voorbeelden van mensen die wel of niet in het koor zouden passen. In groepjes hebben we daarna de ideale zangers omschreven en geschetst; een vrouw, een man en een speciale categorie. De mensen die we geschetst hebben bestaan
niet echt maar zouden wel in ons koor passen. Vervolgens hebben we bekeken hoe je mensen kunt bewegen om bij ons koor te komen. We gaan dit uitproberen op de (Be)leef- en beweeg fair. We gaan daar ons product verkopen. Drie heel inspirerende avonden, waar we veel van hebben geleerd.

We zijn blij dat Theo zijn stage bij ons wilde lopen en danken hem voor deze prettige samenwerking !

Maria Ketelaar