Ulft, 06-04-2026
Beste allemaal,
De pen ontvangen en dan aan de slag betreffende Jos Messink. In dit stukje zal ik het een en ander over mij, het koor en mijn omgeving vertellen.
De tijd van mijn jeugd en de opleidingen die ik heb voldaan:
Na de basisschool ging het naar de Mulo te Silvolde, waar Dhr. Mulder toen directeur was. Daarna vijf jaar naar Insula Dei te Arnhem voor de opleiding leerkracht basisschool en de hoofdakte. Tijdens deze periode moest je nog zes dagen per week naar school. Heel anders dan nu!! In het weekend huiswerk maken, voetballen en uitrusten voor de nieuwe werkweek.
Na de opleiding begonnen op de basisschool te Megchelen. Vervolgens na vijf jaar een nieuwe periode begonnen te Lobith aan de LHNO De Rijnark. Op deze school waren collega’s van wie mijn vrouw Truus nog les had gehad. Heel bijzonder. Na 12 jaar moest de school afbouwen. Dat was geen pretje.
Vervolgens ging de reis naar het OBC te Huissen. Dit was ook een ABTB-school waarvan ik de directeur persoonlijk reeds kende. Daar door vele cursussen opgeklommen tot kernteamleider. De meeste aandacht ging bij mij naar de vakken wiskunde, aardrijkskunde, leerlingbegeleiding en het coördineren van de verschillende afdelingen. Na 24 jaar heb ik in 2011 afscheid genomen van het onderwijs en ben gaan genieten van mijn pensioen.
Het zingen en het Koor:
Het zingen begon in Ulft bij het jongerenkoor. De toenmalige kapelaan Chris Willemsen bracht me hiermee in contact. Dat gebeurde tijdens een stage bij de LHNO te Ulft onder leiding van Juffrouw Peters. De dirigent was een klasgenoot van de basisschool te Ulft namelijk Rieks Erinkveld. Na een paar jaar elke zondag te hebben gezongen in de St. Antoniuskerk werd het aantal leden minder vanwege studie elders.
Een aantal jongeren, waaronder Jos Teitink en Nico Wissing, gingen toen over naar het UGK. Toentertijd nog onder leiding van Adriaan Hendriks. Hij was toen mijn naaste buurman in de Nieuwstraat. De huidige leden Jeanette en Ingrid weten dat nog wel. Er werd gerepeteerd in zaal Schot. Het aantal leden was toen nog redelijk, maar na verloop van tijd werd dat minder. Het was een leuke tijd vooral met de Januskoren en Con Brio uit Etten.
Na deze periode werd Henk Peppelman aangesteld als de nieuwe dirigent. Persoonlijk had ik reeds contact met hem via het OBC, waar Henk muziekdocent was. Na een mooie tijd hebben we van Henk afscheid genomen en werd Gerard Rutjes onze volgende dirigent. Ook nu kenden we elkaar reeds van het OBC.
De vele dirigenten werken allemaal op hun eigen wijze. Dat heb ik altijd erg leuk en plezierig gevonden. Ieder had zo zijn eigen manier van dirigeren en muziekkeuze. Persoonlijk houd ik het meeste van de Duitse muziek. De echte kerkmuziek spreekt me minder aan.
Opvallende feiten en gebeurtenissen die ik heb meegemaakt met het UGK:
De mooie concerten met de Januskoren in Elten en Millingen. Daar ging het een keer helemaal mis met het bekende “vogeltje”.
De leuke plakkers na de repetitie met Frans van Hal, Stef en Nico. De mooie concertreizen, de indrukwekkende concerten o.a. in Wenen en Praag. De altijd gezellige bonte avonden die er werden georganiseerd. Ook de mooie tradities met o.a. een groot krentenbrood van twee meter bakken en dan presenteren bij de geboorte van een kind. De meiboom plaatsen als er een huis was gebouwd bij een van de heren.
Dan mijn gezin:
Truus en ik hebben twee dochters die altijd achter mij staan voor wat betreft het UGK. We hebben eerst in Lobith gewoond en vanaf 1979 is ons thuis op het Zuiderkruis te Ulft. Met mijn Truus, de kinderen en de fijne kleinkinderen hopen we nog vele mooie jaren hier te beleven.
Voor het koor hoop ik, dat er nog vele mooie en gezellige jaren mogen volgen met ons allen.
Ik geef dan ook heel graag de pen door aan:
Gerard Rutjes.
