afscheid Riet Kamphuis

Afscheid Riet Kamps

Afscheid van het UGK na 43 jaar

Riet Kamphuis neemt afscheid van het Ulfts Gemengd Koor na 43 jaar lidmaatschap. Haar lidmaatschap opzeggen valt haar moeilijk want ze zingt zo graag en vindt het zo gezellig. Maar gezondheidsredenen maken het moeilijker om lid te blijven.

Hoe Riet bij het UGK kwam? Een vriendinnetje van dochter Annemarie zong bij de Ulftse Nachtegalen en Annemarie wilde dat ook wel, dus bracht Riet haar naar Ulft en op deze manier is Riet met Adriaan Hendriks in contact gekomen. Hij was ook de oprichter en dirigent van het Ulfts Gemengd Koor. Riet gaf aan dat ze ook wel graag bij een koor wilde. Het koor bestond toen in oktober 25 jaar en de H.Mis van Haydn werd in de
Antoniuskerk in Ulft (oer) uitgevoerd. Riet ging er naar luisteren en ze vond dat het koor zo mooi zong, daar wilde ze wel bij. Op 10 oktober 1978 ging ze naar de repetitie, die toen bij zaal Schot in Ulft was en vanaf dat moment is ze lid van het UGK.

Muziek zat er bij Riet al vroeg in. Vroeger zongen ze thuis met z’n zessen bij een gemengd koor. Muziek is haar grote passie. Riet kan ook dirigeren en piano spelen. Ze had twee dameskoren waar ze dirigente van was: In Varsselder dirigeerde ze DAKOVA en in Silvolde The Lizards.
Ook dirigeerde ze bij rouw- en trouwdiensten in de Antoniuskerk in Ulft. Bij het UGK konden we ook een beroep op haar doen als de toenmalige dirigent Henk Peppelman, of de inval dirigent Alois Mecking niet konden. Zo kon de repetitie altijd doorgaan. Riet zong bij de alten. We hadden veel steun aan haar. Soms werden we bij Riet thuis uitgenodigd in een klein groepje om de altpartij van een bepaald lied goed
onder de knie te krijgen.

Samen met haar man Gerard ging ze ook altijd mee met de koorreizen, ze genoten daar erg van. Riet was een zeer trouw en gezellig koorlid.
Ook schreef Riet zeer regelmatig stukjes over componisten in het Koorvenster. Dit werd heel erg gewaardeerd, ook al omdat het heel fijn is als er kopij werd ingeleverd.

Op dinsdagmiddag 12 april hebben we Riet een bloemetje, een oorkonde en een
attentie gebracht namens het koor. Onder het genot van een kopje koffie en taartje hebben we gezellig zitten kletsen met Riet en Gerard.
Vanaf vandaag is Riet erelid van het Ulfts Gemengd Koor. Riet, nogmaals bedankt voor je trouwe lidmaatschap en inzet.Bestuur, leden en dirigent
Ulfts Gemengd Koor

Interview in koorvenster oktober 2008