Verslag Lenteconcert 2024

Lenteconcert 21 april 2024
Op zondagavond 21 april mochten we voor de tweede keer een lenteconcert verzorgen in ‘t Dorpshuus in Varsselder samen met ons gastkoor de Görgelpiepen uit Silvolde.

De zaal was gezellig vol. Onze voorzitter Maria Ketelaar heette iedereen van harte welkom. We hadden geen programmaboekje gemaakt, dus het was een verrassing voor het publiek wat er komen ging. Dat werd bij elk lied uitgelegd door onze dirigent Gerard Rutjes.

We begonnen met het lied False love van Sir Edward Elgar. Een liefdeslied in de lente. Hoewel, deze liefde loopt niet helemaal goed af als hij ontdekt dat hij een rivaal heeft. Het volgende lied was Down by the Sally Gardens, wat prachtig door de mannen gezongen werd. Met de koude die op dit moment nog in ons land is, verlangen we natuurlijk naar de zomer. Het volgende lied was dan ook Summertime van George Gershwin. Nog een liefdeslied: Te Quiero door Alberto Favero. Leo Bussink en Frieda Heijmen waren de solisten bij dit lied en zij vertolkten hun rol met verve. We sloten onze eerste helft van het concert af met A Concert Celebration van Andrew Lloyd Webber, een compilatie van musical hits.

De Görgelpiepen namen het podium van ons over en zij begonnen met een welkomstlied. Daarna praatte Joop Kraan in het Zillevolds hun programma aan elkaar. Zij zingen alles a capella. Zij zongen onder meer twee gezangen uit de Slavisch-Byzantijnse liturgie: Otsje Nasj (Onze Vader) en Dostojno Jest (een lofzang voor de Heilige Maagd Maria).

Na hun eerste optreden was er een pauze en daarna vervolgden de Görgelpiepen met een aantal bekende liederen. Wie wilde mocht meezingen en een van de zangers, Ton van der Kemp, begeleidde het koor op de gitaar. Van Simon and Garfunkel het bekende The Sound of Silence en van John Denver Country Roads. Ook zongen zij een aantal bekende liederen in een eigen humorvolle bewerking.

Het laatste deel van het concert was weer voor het Ulfts Gemengd Koor. We begonnen dit tweede deel met het prachtige lied Suliko gevolgd door het door John David geschreven You are the New Day. Het bekende lied van Cat Stevens Morning has Broken geschreven door Eleanor Farjeon met een arrangement van Harry Simeone. Dit is een prachtige uitvoering van dit zo bekende lied. Met een vrolijke swing zongen we voor iedereen die van koffie of thee houdt Java Jive. Daarna een lied dat iedereen kent, de tekst van Oscar Hammerstein II en de muziek Richard Rodgers, vooral gezongen door Lee Towers: You’ll never walk alone. Dat bracht ons bij het laatste lied. Een meezinger voor elke Achterhoeker, met muziek en tekst van Adriaan Hendriks: Mien Achterhoek. Er werd volop meegezongen en vooral de koekoek was goed als echo te horen.

We kijken met een voldaan gevoel terug op een mooi Lenteconcert. Maria sloot het concert af met een dankwoordje en bloemen voor Gerard, Henk Bennink, die ons weer begeleidde op de piano en Frank Knikkink, de dirigent van de Görgelpiepen.

Anneke Hettema

Fotoalbum Lenteconcert 2024